MálnaHab

Ha érdekel, hogyan lehet leszbikusként gyereket vállalni és felnevelni ma Magyarországon, kövesd Málnácska történetét.

Friss topikok

Linkblog

A hivatal nem pihen - II. rész

2011.09.11. 13:52 - Mama K

Címkék: név hivatal mesterséges megtermékenyítés egyedülálló anya gyámhivatal egyedülálló anya gyermekének neve

Végzés-nek eleget téve augusztus végén a kijelölt napon, megszakítva ezzel az idillikus nyaralásunkat, megjelentem a kerületi gyámhivatalban jelezve, hogy szeretném rendezni a kislányom családi jogállását, akármit is jelent ez.
A gyámhivatal sötét, kissé lepattant alagsori folyosójának apró irodájában várt rám a középkorú ügyintéző hölgy, és a bemutatkozásom után rögtön nekem szegezte a kérdést: kit is szeretnék megnevezni apának, illetve van-e olyan képzelt személynév, amit be szeretnék jegyeztetni?
Én őszintén elmondtam neki, hogy Málna mesterségesen fogant, ismeretlen donor apától, így az apát megnevezni nem tudom. Majd megkérdeztem, hogy miért van a bejegyzésre egyáltalán szükség, mikor bizonyítottan nem ismerhetem az apát?! Válasza és egyben a törvény szerint azért, mert ha egy gyermeket apa nélkül anyakönyveznek, és a születési anyakönyvi kivonaton az apa sor üresen marad (és eszerint a későbbiekben a gyermek nem tud apát megnevezni) az rá nézve hátrányos megkülönböztetéssel járhat. Ezért mindenképpen ki kell tölteni, akár képzelt személy nevével is azt a sort.
Mekkora hülyeség! Nem tudom, mi a rosszabb egy gyereknek a későbbiekben, ha azt mondja, hogy nem ismerem az apámat, vagy az, hogy Kiss Pista az apám neve, aki amúgy nem is létezik, de valamit kell mondanom, mert az apámat amúgy nem ismerem... Azaz, ha már amúgy sem ismeri az apját, minek kell még egy macerát belerakni a folyamatba? (Vagy ezt csak én gondolom így? nektek mi a vélemyényetek? kívánacsi lennék, írjátok meg kommentben!!!) Na mindegy, nincs mit tenni, a törvényt megváltoztatni (egyelőre:) nem tudom, és mivel eddig nem gondolkodtam a képzelt apa nevén, jegyzőkönyvbe véve közölték velem a lehetőségeimet: A gyámhivatal
- a gyermek 3. életévének betöltéséig az anya kérelmére
- a gyermek 3. életévének betöltése után hivatalból képzelt személyt állapít meg apaként.
Az anyával egyetértésben megállapítja az apa családi és utónevét, születési helyét és évét, hónapját napját, lakóhelyét. Az apa nevére vonatkozó jogszabályt már egy korábbi postban leírtam. Hozzátették most viszont azt is, hogy ha az anya a gyermek születése után házasságot köt, férjét a gyermek apjának kell tekinteni. Így ha időközben férjhez mennék, akkor a férj lenne az apa. Ezt viszont még a házasság előtt közölni kel a gyámhivatallal, mert később már csak örökbefogadással lehet ezt elintézni.
Így most van közel 3 évem a neven gondolkodni, és azt még a 3. életév előtt közölni a gyámhivatallal.

Apró kis szösszenet, hogy a jegyzőkönyvet ott azonnal nem tudták kinyomtatni, mert kifogyott a nyomtatóból a patron! Nem hittem el, magyar valóság..:) Így vissza kellett mennem újra, hogy aláírhassam, és én is kézbe vehessem a jegyzőkönyv egy példányát. 

A bejegyzés trackback címe:

https://malnahab.blog.hu/api/trackback/id/tr683217890

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Barab 2011.09.12. 12:02:06

Lehet, hogy valami olyasmi “családvédelmi optimizmus” van a törvény hátterében, hogy “hátha előkerül az a férfi, aki ezt a szegény nőt elhagyta, amikor kiderült, hogy jön a baba”. A kellemetlen az ügyben az, hogy ha nem te mondod be a Kiss Pistát, akkor beírják ők három év múlva… Én ezt az idétlenséget, ha már el kell járni ezt a táncot, a javunkra fordítanám, és pl. ha Nagy Petra a másik anyuka neve, akkor bemondanám, hogy Nagy Péter. Aranyosabb történet később a gyermek számára is, mint hogy valaki a hivatalban a hasára csapott, amikor ki kellett tölteni azt a bizonyos sort.

Bimba 2011.09.12. 16:41:50

"a gyermek nem tud apát megnevezni, az rá nézve hátrányos megkülönböztetéssel járhat" - en igy eltem le az eletem elso 16 evet, akkortajt, vagyis 16 evesen kezdett kevesbe erdekelni, hogy nincs apam. a tortenet roviden, edesanyam18 evesen teherbe esett, de apam hallani sem akart rolam, kesobb anyamrol sem, majd birosag, en kozben megszulettem, 74-et irunk, s az anyai nagyapam nevet "vettem fel", leven apam nem akart elismerni, ezert anyam leanykori neve es az en vezeteknevem ugyanaz, majd apam disszidalt, akkoriban ezt igy mondtak, en el kezdtem novekedni, es az iskolaban tapasztaltam eloszor igazi hatranyat, hogy nincs apam, apam neve helyen a disszidalt szo allt. sok-sok evig rossz volt, kulonbozo torteneteket, legendakat talaltam ki, s adtam elo az iskolatarsaimnak, aztan ahogy kezdtem nagyobb lenni, meg a tarsadalom is nyitottabb, ugy vetkoztem le ezt az urt. ma mar buszke vagyok arra, hogy a nagypapam nevet viselem, raadasul itt, Olaszorszagban a nok a hazasseg utan is megtartjak a vezeteknevuket, ami nekem nagyon tetszik. Visszaterve az apai nevre, allhatna ott talan a nagypapa neve.

Mama K 2011.09.26. 12:47:50

@Bimba: hali, köszönjük, hogy megosztoddad velünk a személyes történeted és beavattál minket egy kicsit az életedbe. bevallom, ez is közrejátszott abban, hogy énis a családban maradva válasszak apa nevet. az új bejegyzésben leírtam, hogyan. Üdv, Kati


süti beállítások módosítása